Létezik egy fesztivál, ahol még tudatmódosítót sem kell használnod ahhoz, hogy keményen hallucinálj. Elég kinyitni a szemed – már amennyire a sivatagi homok elleni védőfelszerelésed engedi –, és máris egy szürreális mesebirodalomba csöppensz, mintha csak egy steampunk videojátékban kalandoznál virtuálisan, csak ez nem játék, hanem a valóság. Igen, természetesen a Burning Man fesztiválról van szó, ahol csak az nem tud jó képet készíteni, aki nem akar.
Victor Habchy-nak szerencsére nincs ilyen problémája. A párizsi székhelyű fotós 2014 óta vesz részt a fesztiválon és örökíti meg a művészeti happening korántsem szokványos látványosságait és eseményeit. Habchy képein jól látszik, hogy a sivár és halottnak tűnő Nevada sivatag hogyan telik meg a művészek keze által élettel, posztapokaliptikus körítést adva ezzel a több napos féktelen örömünnepnek, melynek végén – innen a fesztivál neve is – minden évben lángba borul egy emberszobor a rendezvény zárásaként. „Soha életemben nem tapasztaltam meg több szeretetet, több szabadságot és az önkifejezés eme széles tárházát. A Burning Man a kollektív tudatalattink megtestesülése, egyben egy utópia, ahol az emberek egy közösség részeként egymással összedolgozva azon igyekeznek, hogy jobbá tegyék a világot maguk körül” – mesélt benyomásairól a fotós. A probléma csupán az, hogy az utópia sosem a valóság, tökéletes emberi társadalom pedig nem létezik, így nem meglepő az sem, hogy Burning Man is, miután felkapott lett, gyorsan a hanyatlás útjára lépett, és ezáltal épp a saját eszmeiségét hazudtolta meg. Habachy képein azonban mindennek nyoma sincs, ő úgy örökítette meg a fesztivál történéseit, ahogyan azt a szervezők láttatni, mi pedig látni szeretnénk.
Forrás: innen